Prevence nemoci ledvin a onemocnění

4. dubna 2017 v 7:55 | ledviny.cz |  Prevence
Zlatým pravidlem se v medicíně posledních let stává pojem "správná životospráva" nebo "zdravý životní styl". Byť mnoho lidí již pochopilo, že nejde pouze o rozmar lékaře či dietologa, v němž se snaží bezdůvodně měnit pacientovy návyky, vyhrožovat mu zhoršením zdravotního stavu nebo riziky, která pro své tělo špatným přístupem vytváří, je vliv správné životosprávy u řady zdravých i nemocných velmi podceňován.
U zdravých logicky proto, že nemají žádné obtíže, u nemocných pak často převládá pocit, že se nejedná o součást léčby, ale pouze o omezující opatření, které jim ještě více komplikuje život. Vždyť kolik lidí, kteří žijí či žili zdravě, je nemocných?
To je samozřejmě pravda, ale nesmíme zapomínat, že vrozená ani dědičná onemocnění či rozvoj autoimunitních poruch nelze v dnešní době nijak ovlivnit ani mu předejít. Takto predisponovaní lidé nemají jak předejít vzniku nemoci. Ovšem velmi často jsou to titíž pacienti, kteří vědí, že zodpovědným přístupem ke svému životu, odlehčením postiženému orgánu určitými opatřeními a udržováním dobré kondice zbytku těla mohou oddálit či zmírnit dopad celého onemocnění.
To platí dvojnásob u nemocí, které souvisí s neduhy dnešní doby. Takzvané civilizační choroby dnešní doby (vysoký krevní tlak, cukrovka II. typu nebo ateroskleróza) jsou životosprávou nepochybně ovlivnitelné. A právě tato onemocnění se znatelně podílejí na rozvoji ledvinné nedostatečnosti, u mnoha případů jsou dokonce přímou příčinou jejího vzniku a progrese k ledvinnému selhání.
Právě proto se opatření pro zachování zdravých ledvin nijak znatelně neliší od pravidel zdravého životního stylu. Ba co víc, taková opatření platí spolu s doporučeními a úpravami i u ledvinné nedostatečnosti či dokonce selhání a léčby dialýzou nebo transplantací.
  • Nekuřte. Kouření kromě vysokého rizika vzniku rakoviny působí také na kvalitu cév (kornatění) a přispívá k rozvoji poruch dýchacího a srdečního systému. Tyto problémy posléze zbytečně nepřímo zatěžují i nemocné ledviny. Například ateroskleróza (kornatění) poškozuje cévní klubíčka v glomerulech ledviny a ta se pak stávají nefunkčními.Výše zmíněná kancerogennost kouření ovlivňuje výskyt nádorů nejen v plicích či dýchacích cestách, ale i v ledvině nebo močovém měchýři. Z těchto důvodů se vyplatí přestat s kouřením v jakémkoliv věku. Nikdo totiž nedokáže určit, jak dlouho ještě bude trvat, než se na organismu zátěž způsobená kouřením projeví. Každý pokus odvyknout totiž znamená určitý nemalý počet nevykouřených cigaret.V dnešní době existuje mnoho podpůrných prostředků pro úspěšné zvládnutí odvykací kůry. Poraďte se svým lékařem či lékárníkem, který z nich je pro vás nejvhodnější.
  • Vyvarujte se nadváhy. Velké množství tělesného tuku a špatné stravovací návyky se významně podílí na rozvoji aterosklerózy, cukrovky a vysokého tlaku. Nadměrná zátěž pohybového aparátu opotřebovává také klouby a páteř a způsobuje jejich degeneraci.Pokud již trpíte některým z ledvinných onemocnění, uvědomte si, že zbytečně zatěžujete cévně-srdeční systém (a tím i kapiláry v ledvinách). Ledviny samotné pak mají zbytečně mnoho práce s odstraňováním nadbytečných metabolitů z těla. Navíc možnost úspěšné dialýzy (zejména peritoneální) nebo transplantace je u obézních pacientů znatelně menší.Doporučuje se jíst pravidelně menší porce, dbát na pestrost stravy a do denního režimu začlenit pohyb (procházku z práce nebo na nákup místo jízdy autobusem). Nadváha totiž - ať se na ni podíváme jakkoliv - není ničím jiným, než výsledkem nadbytku přijaté energie, kterou tělo nepotřebuje. Naučte se dát svému tělu, na co má chuť, ale také omezit míru, v jaké energii dostává.
  • Věnujte se pohybové aktivitě, nejlépe pravidelně. Pravidelná zátěž rozvíjí trénovanost a odolnost organismu, snižuje krevní tlak, zvyšuje tepovou rezervu, zlepšuje stav cévního systému, udržuje svalovou hmotu, snižuje nadváhu (zvyšuje energetický výdej těla), spaluje tukové zásoby a snižuje hladinu cukru v krvi.Pohyb je vhodný nejen v rámci rehabilitace u poruch pohybového aparátu, ale u všech zdravých i nemocných, včetně pacientů s vnitřním onemocněním. Jediným omezením je zvolení vhodného typu aktivity a přiměřené zátěže, naslouchání svému tělu a její postupné navyšování.Poraďte se se svým lékařem o nejvhodnější pohybové aktivitě. Nebojte se zeptat také lidí či pacientů ve vašem okolí, jaký druh sportu se jim osvědčil. Možná tímto dotazem najdete partnera, který ocení možnost spojit ve sportu své síly a i vás bude skupinová aktivita snáze motivovat.
  • Stravujte se kvalitně. Nejde pouze o množství, ale i o kvalitu živin. Strava by měla být natolik pestrá, aby obsahovala všechny důležité vitamíny, minerály, tuky, cukry i bílkoviny, a přitom nebyla pro organismus zatěžující a nevedla k nadváze. Je mnoho výživových doporučení, ale je třeba mít na paměti, že strava zdravého pacienta se liší od stravování pacienta s ledvinným onemocněním.Nehleďte tedy pouze do časopisů a knih o dietách - zdravé stravování má být především chutné, vyvážené a hlavně bezpečné. Klidně se poraďte se svým lékařem či dietologem, co vše patří do vašeho jídelníčku nebo zda neděláte v životosprávě nějaké chyby. Klidně, i když jste zdraví.
  • Sledujte kvalitu pokrmů a nápojů, které konzumujete. Vyhněte se zbytečným umělým barvivům (zejména anilinová), konzervantům, stabilizátorům nebo aromatům. Mnoho produktů (nejen potravin) v našem okolí obsahuje karcinogeny, nebo se během metabolismu na látky s karcinogenním účinkem přeměňuje. Snažte se jich proto vyvarovat. Pozor, ne všechna "éčka" jsou zaručeně škodlivá, například E330 je kyselina citronová, stejná jako ta, kterou najdete ve zcela přírodním citronu. Mnoho informací o podobných látkách naleznete na stránkách www.emulgatory.cz.
  • Pijte alkohol s rozumem. Nadměrná konzumace alkoholu zatěžuje orgány spojené s jeho vlivem, metabolismem a vylučováním. Poškozuje nervový systém, játra a ledviny, mnohdy také slinivku.
  • Dodržujte pitný režim. Zdravý člověk by měl vypít dva až dva a půl litru tekutiny za den. Do tohoto množství se počítají polévky, ovocné čaje, stolní vody, zelenina, ovoce a šťávách z nich.Pozor na tekuté pochutiny, ty jsou sice z vody, ale tekutinové bilanci nepřispívají kladným způsobem, spíše naopak (alkohol, káva a černý čaj). Minerální vody střídejte, vzhledem k možná až příliš bohatému obsahu minerálů by rozhodně neměly být vaším hlavním zdrojem tekutin.
    • Hlídejte si ukazatele civilizačních onemocnění - krevní tlak, hladinu cukru, hladinu a zastoupení jednotlivých typů cholesterolu i lipidů a samozřejmě také výsledky z rozboru moči. Choďte pravidelně na lékařská vyšetření, a pokud vám takové vyšetření nebylo více než rok nabídnuto, nebojte se o něj svého lékaře požádat.
    • Pozor na nadužívání léků. Léky jsou většinou metabolizovány v játrech a jejich vylučování z těla opět prochází přes ledviny. Řada léků má přitom vedlejší účinky, které při dlouhodobém nebo nadměrném užívání mohou tyto orgány poškodit, případně působit kancerogenně.Výjimkou nejsou ani léky volně prodejné, zejména léky na bolest a nesteroidní protizánětlivé léky, u kterých navíc často dochází i k nepříznivému vlivu na trávicí soustavu (rozvoj vředového onemocnění žaludku u pravidelného a hojného užíváni inhibitorů cyklooxigenas-COX).Poraďte se proto se svým lékařem nebo lékárníkem, užíváte-li takové léky nebo jsou-li vám předepisovány další jiným lékařem na jiný problém. Lékové interakce mnohdy zesilují vedlejší a toxické účinky léků.
    • Předepsané dávky léku (zejména antibiotik) vyberte v plné dávce. Antibiotická léčba je koncipovaná tak, aby došlo k dosažení určité baktericidní (smrtící) nebo bakteriostatické (zástava bakteriálního růstu a metabolismu) koncentraci v krvi. Proto také dostáváte antibiotika o určité síle a s určitým dávkováním.Přestanete-li brát léky v průběhu terapie nebo berete-li je nedůsledně, může se stát, že mikrobi se stanou vůči danému antibiotiku imunní. Tělo poté bude mít problém se s takovou infekcí vyrovnat. Další antibiotika přitom nemusí být účinná nebo mohou vyžadovat výrazně vyšší koncentrace podání a tedy i vyšší zátěž pro organismus.
    • Předcházejte infekčním onemocněním. Tělo je bojem s infekcí samo oslabeno a vynakládá veškerou dostupnou energii na boj s chorobou. Zatížíme-li jej například stresem z práce nebo venkovními aktivitami ve špatném počasí, oslabíme jeho obranyschopnost proti probíhající infekci natolik, že k virovému onemocnění se přidá bakteriální superinfekce.Stejně dobře se může bakterie lokálního významu rozšířit do organismu a napadnout další část nebo dokonce tělo jako celek. Sklony k takovému chování mají například infekce a záněty spojené se zuby a dásněmi, které rády napadají srdeční chlopně, nebo streptokokové infekce, které dokážou způsobit řadu nemocí od perikarditidy (zánět osrdečníku) až po postreptokokové glomerulonefritidy postihující ledviny. Oproti tomu není prodloužená doba léčby žádným argumentem.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Byl tento článek pro vás užitečný ?

Ano 0% (0)
Ne 0% (0)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama